Nokia C3-00 / Test

Zawsze miałem Nokię. Niezawodne, proste w obsłudze telefony. Z mojej kolekcji dwunastu komórek, dziewięć to właśnie Nokie. Tym razem Finowie również mnie nie zawiedli, choć czułem jednak pewien niedosyt. Dlaczego?

Po pierwsze, bebechy i oprogramowanie
Przyznajmy sobie szczerze, 32 MB RAM-u to niezbyt dużo, nawet jak na standardy telefonów. Ale w C3-00 taką właśnie pojemność ma pamięć operacyjna. Przy dłuższych wiadomościach telefon nie nadąrzał za tekstem. Albo przy przeglądaniu internetu – bardzo często wywalało mnie z przeglądarki(Opera Mini 6), ponieważ zabrakło pamięci.
Jeśli chodzi o procesor, jest ok ale bez rewelacji. Oczywiście, 208 MHz to nie dużo, ale dla telefonu z 2,4″ ekranem i bez systemu w zupełności wystarczy. Filmy na YouTube’ie odtwarza bez zacinek. Preinstalowane przez producenta gry również nie sprawiały problemów.
W ogóle telefon działa szybko, co jest na pewno konsekwencją nie zainstalowania chłamu jakim jest Symbian S60, bo system ten często potrafi trochę zbyt długo myśleć. Tym co jednak boli mnie w S40, jest to, że nijak nie da się zmienić ustawień jasności ekranu oraz średniej jakości aplikacje w Ovi dla C3. Może mam jakieś zboczenie, ponieważ gdy niedziałający iPhone czekał na lepsze jutro, moim telefonem zastępczym była właśnie Nokia C3-00 i po prostu jestem przyzwyczajony do dobrze zrobionych programów na telefon. Tutaj jednak mamy do czynienia z Javą i do iOS-a nie ma jej jak porównywać.

Po drugie, interfejs
Telefon ma u mnie wielkiego plusa za interfejs, który jest przejrzysty i ładny. W telefonie jest już kilka preinstalowanych całkiem miłych dla oka motywów. Szczególnie podoba mi się ten domyślnie ustawiony, z trawą na tapecie. Fajne, chociaż mało innowacyjne jest to, że można konfigurować widgety na ekranie głównym(czyli tam gdzie jest tapeta) czego w iPhone’ie tak bardzo mi brakuje. Jest to mało innowacyjne ponieważ takie rozwiązania można spotkać nie tyle w innych modelach Nokii co u innych producentów.
Interfejs w C3-00 jest bardzo czytelny, głównie za sprawą rozmiaru liter oraz ikonek jakie są wyświetlane na ekranie.
Jednak, by nie było tak różowo, jest jedna rzecz, która przeszkadza mi w menu. Są to bez sensu poumieszczane ikonki kalendarza, galerii i notatnika. Te dwa ostatnie umieszczone są w folderze aplikacje, co wydaje mi się mało intuicyjne. Natomiast kalendarz znajduje się w menu głównym, co uważam za głupie, bo możnaby zostawić folder organizer tak jak był a stworzyć takiego się niestety nie da. To powoduje niepotrzebny bałagan i na początku trzeba się nauczyć rozmieszczenia poszczególnych funkcji, przez co telefon traci na intuicyjności, a właśnie intuicyjność była dla mnie zawsze największą zaletą urządzeń z Finlandii.

Po trzecie(i wcale nie ostatnie), obudowa i klawiatura
C3-00 to ładny telefon. Klapka baterii została wykonana z metalu, co nadaje nieco prestiżowego połysku tej, możnaby rzec, budżetowej konstrukcji. Ogólnie obudowa telefonu, chociaż wykonana w większości z plastiku, jest zaletą testowanej Nokii – głównie dlatego, że została dobrze spasowana, dzięki czemu nic nie trzeszczy ani nie odstaje oraz dlatego, że ma zaokrąglone kształty, co sprawia, że dobrze leży w dłoni. Jeszcze to, z czego słynie Nokia, czyli wytrzymałość. Telefon spadł mi dziesiątki razy(czasami specjalnie, czasami nie) i ani razu nic się nie wgniotło czy porysowało.
Wiem, że ta recenzja może brzmieć jak trochę reklama cetrójki, bo cały czas wszystko chwalę ale muszę powiedzieć o kolejnej wielkiej zalecie tego modelu, czyli klawiaturze. Po kilku dniach przyzwyczajania się, co raczej nie jest winą telefonu, pisało mi się na niej bardzo wygodnie krótsze teksty. Z dłuższymi był natomiast taki problem, że telefon nie nadążał za klawiszami o czym wspomniałem na wstępie. Nie jest to jednak sprawione defektem klawiatury a niedoborem RAM-u w organiźmie telefonu.

po czwarte, multimedia
Telefon został wyposażony w aparat o rozdzielczości 1600×1200(2 MPix). Nie jest to dużo, ale to w dużej mierze od jakości matrycy – a nie rozdzielczości – zależy jakość zdjęć. Finowie jednak nie postarali się w tej kwestii i w związku z tym Nokia C3-00 robi bardzo słabe zdjęcia. Mogę je porównać do chociażby zdjęć pstrykniętych moim iPhone’em, który robi zdjęcia w dokładnie tej samej rozdzielczości. Wniosek nasuwa się sam – iPhonem zrobisz lepsze zdjęcia. Kolejnym minusem aparatu jest brak jakiejkolwiek lampy błyskowej, która nawet jeśli nie poprawiłaby jakoś jakości fotografii czy filmów to mogłaby chociaż posłużyć jako latarka. Nic z tego.
Odtwarzacz zainstalowany w tym modelu to standard w produktach fińskiego producenta. Jest wyposażony w m. in. equalizer, więc można dostosować styl odtwarzania do aktualnie słuchanej piosenki. I różnicę faktycznie czuć. Telefon odtwarza .mp3, .wma, .wav oraz .AAC czyli standard. Głośnik gra czysto i przyzwoicie ale bez rewelacji. Dołączone do zestawu fabryczne słuchawki do wyrzucenia.
Z filmami również nie ma problemów. Można wybrać pomiędzy trybem pełnoekranowym oraz tym ‚zwykłym’. Odtwarzane formaty to m. in. .3gp i .avi. Filmy np. z YT odtwarzają się płynnie i nie muszą się doczytywać, chociaż ładowanie filmów przed odtwarzaniem trwa trochę długo.
Natomiast zdjęcia wczytują się w miarę szybko. Fajną funkcją jest edytor zdjęć. Pozwala on na np. dodanie tekstu i zniekształcenie modyfikowanego obrazka. Spodobało mi się tutaj to, że podczas zapisywania modyfikacji zdjęcia telefon nie zmienia formatu na .gif jak to dzieje się w innych telefonach. Niestety, pomimo, że format się nie zmienia, pogarsza się jakość obrazka, tym bardziej, im więcej modyfikacji(np. tekst, edycja RGB, zniekształcanie).

Podsumowanie
Nokia C3-00 to przyzwoity telefon. Czułem jednak pewien niedosyt, zwłaszcza z powodu małej ilości pamięci RAM, co w niektórych momentach przeszkadzało mi nieco w użytkowaniu telefonu. Jednak, jeśli nie piszemy długich SMS-ów a Internet w telefonie służy nam jedynie do sprawdzania poczty czy pogody – pieniądze nie pójdą na marne. Zwłaszcza, że telefon nie ma skłonności do psucia się.

1. OCENA OGÓLNA – 8/10
2. WYKONANIE – 9/10
3. WYDAJNOŚĆ – 6/10
4. EKO – 8/10

1. Ogólne wrażenie 2. Jakość obudowy oraz jej wygląd
3. Szybkość działania w grach oraz podczas normalnego używania
4. Ocena za stosunek ceny do jakości oraz ceny ew. napraw

Nokia C3-00 z przodu

Nokia C3-00 od tyłu

Nokia C3-00 z boku

Nokia C3-00 pod ukosem.

Dodaj komentarz